Home / Kennisbank / Piepende of aanlopende schijfrem? Elvedes heeft handige tips

Piepende of aanlopende schijfrem? Elvedes heeft handige tips

Fietsers wereldwijd kunnen erover meepraten: piepende, krakende of aanlopende schijfremmen kunnen een rit behoorlijk verpesten. Maar wat kun je eraan doen? Het lijkt erop dat remfabrikanten een moeilijke balans moeten vinden tussen prestatie, gewicht, ruimte en kosten, wat soms leidt tot problemen in de werkplaats en frustratie bij klanten.

Probleemanalyse
Bij het oplossen van problemen met schijfremmen staan werkplaatsen voor uitdagingen die voortvloeien uit de keuzes van fabrikanten. Het is de verantwoordelijkheid van monteurs om de klachten van klanten te verhelpen. Een gestructureerde aanpak is hierbij van cruciaal belang, zoals bij alle storingen.
 
Wanneer een klant zich met klachten zoals piepende, krakende, gillende of aanlopende schijfremmen in de werkplaats meldt, is het eerste doel om de klacht nauwkeurig te analyseren. Pas wanneer het probleem volledig is begrepen, kan er doelgericht worden gezocht naar de oorzaak en kan er snel aan een oplossing worden gewerkt.
 
Door deze methodische aanpak kunnen werkplaatsen effectief en efficiënt omgaan met remproblemen en ervoor zorgen dat klanten veilig en tevreden de weg op kunnen.
 
Piepende remmen
Een veelvoorkomende klacht onder fietsers betreft piepende remmen, een geluid dat vaak als zeer vervelend wordt ervaren. Trillingen zijn de voornaamste oorzaak van dit hinderlijke geluid. Deze trillingen ontstaan doordat de remblokken niet gelijktijdig met hun volledige oppervlak contact maken met de remschijf.
 
De problemen met piepende remmen doen zich vaak voor bij nieuwe fietsen, waarbij de afmontage in de fabriek een cruciale rol speelt. Onjuiste montage van de remklauw ten opzichte van de remschijf, samen met ongelijke ruimte tussen de remblokken en de remschijf aan beide zijden, zijn veelvoorkomende oorzaken. Dit resulteert erin dat één remblok eerder de schijf raakt dan de andere, waardoor de remzuiger, die het verst naar buiten komt, kan gaan trillen doordat deze onvoldoende steun vindt in zijn boring.
 
Gelukkig zijn er oplossingen voor dit vibratieprobleem. Door de remklauw iets los te draaien en horizontaal aan te passen in de bevestigingssleuven, kan de klauw exact haaks op de as worden geplaatst, waardoor deze perfect in lijn komt met de schijf. Het is essentieel ervoor te zorgen dat de afstand tussen de remblokken en de schijf aan beide zijden gelijk is, idealiter niet meer dan twee millimeter. Voorzieningen zoals schotelvormige ringen op de bevestigingsbouten van de remklauw kunnen ook helpen om de hoek aan te passen en de remklauw en remblokken in het verticale vlak uit te lijnen.


Aanlopende remmen
Een ander veelgehoorde klacht onder fietsers betreft het aanhoudende probleem van aanlopende remmen. Dit fenomeen kan worden veroorzaakt door het zelfstellende systeem van hydraulische schijfremmen, waarbij remblokken in rust bijna constant tegen de schijf worden gedrukt. Zelfs een kleine slingering in de remschijf kan leiden tot een hinderlijk en regelmatig contactgeluid.

Het is van belang om de afwijking in de remschijf nauwkeurig te meten met een meetklok, waarbij een maximale afwijking van 0,3 millimeter wordt gehanteerd. Indien deze afwijking wordt geconstateerd, zijn er twee mogelijke oplossingen: het monteren van een nieuwe schijf of het corrigeren van de slingering in de huidige schijf. Het is echter belangrijk op te merken dat de afwijking ook in de naaf kan liggen, wat een extra complicatie kan vormen.
 
Indien het aanlopende geluid constant hoorbaar is, wijst dit mogelijk op een ander probleem: een remblokje dat constant contact maakt met de schijf op een specifiek punt. In dit geval is dezelfde aanpak vereist als bij trillingen: het perfect centreren van de remklauw en blokken ten opzichte van de schijf.


Noodzaak van nafrezen bij aanhoudende remproblemen
Wanneer piepende, krakende of aanlopende remmen aanhouden en het niet lukt om de remklauw en remblokken in de juiste positie te krijgen, ligt de oorzaak mogelijk bij de montagevlakken op het frame of de vork. Dit kan te wijten zijn aan onvolkomenheden, waardoor de remklauw niet volledig op het montagevlak steunt en niet loodrecht staat ten opzichte van de as. In dergelijke gevallen is het nabewerken van de montagevlakken noodzakelijk om het probleem op te lossen.

Het nabewerken van de montagevlakken vereist het gebruik van een schijfremnokken freesset, waarmee de onregelmatigheden kunnen worden verwijderd. Het is raadzaam om te kiezen voor een freesset waarbij de freesinrichting haaks op de aspositie van de naaf kan worden ingesteld, wat zorgt voor een nauwkeurige en effectieve bewerking.
 
Belang van goed inremmen voor optimale remprestaties
In de voortdurende zoektocht naar oplossingen voor hinderlijke geluiden zoals piepen en kraken bij remmen, wordt vaak benadrukt hoe essentieel het is om nieuwe remblokken en remschijven goed in te remmen. Dit is geen loze opmerking. Een correcte inremprocedure zorgt ervoor dat de poriën in het oppervlak van de remschijf – die met het blote oog niet waarneembaar zijn – worden gevuld met frictiemateriaal uit de remblokken. Hierdoor wordt het contactvlak tussen de remblokken en de remschijf geoptimaliseerd, wat resulteert in een veel betere grip en verbeterde remprestaties. Dit helpt tevens bij het voorkomen van vervelende remgeluiden.
 
Indien de remblokken vervangen worden en de remschijven nog in goede staat verkeren, is het van belang om de remschijven vooraf grondig schoon en vetvrij te maken. Dit kan gedaan worden met behulp van ethanol of remreiniger. Bij het gebruik van remreiniger uit een spuitbus is het belangrijk om deze niet rechtstreeks op de remschijf te spuiten, om schade aan de omliggende rubberen onderdelen te voorkomen. In plaats daarvan kan de remreiniger op een schone doek of poetspapier worden gespoten. Het reinigen van de remschijf moet gepaard gaan met het schoonmaken van de remklauw, bij voorkeur met een mild sopje of biologische reiniger. Het is tevens verstandig om de klauw direct te controleren op eventuele lekkages van remvloeistof.
 
Zodra de remschijven volledig schoon en ontvet zijn, kan het inremmen beginnen, wat een cruciale stap is voor het bereiken van optimale remprestaties en het verminderen van ongewenste geluiden.
 
Effectief inremmen voor optimale prestaties
Het correct inremmen van remmen is essentieel voor een soepele en veilige rijervaring. Een veelgemaakte fout is om bij hoge snelheden de remmen volledig in te knijpen, wat resulteert in overmatige warmteontwikkeling. Dit kan leiden tot het verglazen van het oppervlak van de remblokken, waardoor ze minder grip hebben op de remschijf en resulteren in piepende, gillende en slecht remmende remmen.
 
Een effectieve inremmethode kan eenvoudig worden uitgevoerd op droge straten bij goed weer. Een kort ritje met een slepende rem met een snelheid van ongeveer 20-25 kilometer per uur is voldoende. Dit proces moet ongeveer 15 keer worden herhaald, waarbij de remdruk geleidelijk wordt opgevoerd en “bijna” tot stilstand wordt geremd.
 
Indien het weer het niet toelaat om buiten te rijden, kan het inremmen ook worden uitgevoerd met behulp van een inremmachine. Het is echter belangrijk om het apparaat zodanig in te stellen dat het koppel en de snelheid vergelijkbaar zijn met een buitenrit. Met deze eenvoudige maar effectieve methoden kunnen remblokken en remschijven optimaal worden ingewerkt voor maximale prestaties en veiligheid op de weg.